4 oktober

God morgon bloggen!


Nåja kunde varit en bättre morgon med kaffe kokat och tagit det till sägen osv.....men men. En dag som denna inget planerat förutom ikväll ska till M och A för att fika och prata lite. Jo först ner till Bergsbyn till mor o far o lille Tim käka middag där.

Tystnaden kan vara svår och visst man vill ha svar om man skickar ex ett mail sms osv. Dock har vi alla ett visst förhållningssätt till saker och ting, och jag tror nog det kommer svar inom kort. Vad jag vill säga med detta jo tystnaden är för mig ett dåligt sätt att förhålla sig till saker och ting i en vilken relation man än har. Tystnaden kan göra stor skada kanske mer än att få prata och få halvhjärtade svar. Tror nog det finns fler än mig som kanske kan förstå detta. För det finns inget bättre än samtalet må så vara hänt att det ibland kommer floskler eller grodor ur munnen. Men efter en tid kanske man kan få till ett gott samtal då personerna får distansen till det inträffade och kan se mer objektivt på saker och ting. För jag tror ju innerst inne så menade man inte kanske allt som sägs pga rädsla ta ansvar eller rädsla för den andres sätt visa känslor osv. För vore det så är det nog en ide att även på den sidan jobba på sitt personliga förhållningssätt våga ta ansvar för de handlingar man gör i vardagen och respektera den andres känslor för dig som individ. För man är ändå 2 i detta drama inte en utan 2 och kan man som individ visa lite mer respekt för den andre så skulle nog många relationer kunna få bättre avslut än vad man ser ute i samhället. Tror att våra kuratorer och pyskologer skulle få mindre göra om man får det goda samtalet i alla lägen. För till sistenes så handlar ju det om att få prata ut med den andre och får man inte det ja då går man till andra och pratar för att kunna bearbeta saker och ting. Då ska man heller inte få ris för det av den andre om den inte vill ställa upp av olika orsaker. Nä nu blev det djupt igen. Men som sagt jag skriver för att få ur mig tankar.

Vad jag ville ha sagt är att spring inte vidare för fort låt den andre få prata ut så kan man få bra avslut på många relationer. Idag far många illa då man bara tänker med vårat lilla ego. Tänk till en extra gång och låt den andre komma till tals med sina tankar för ofta så är missförstånd något som kan föklaras utan att brusa upp.

Nedan en figur jag fann som ska visa på olika personligheter och hur man förhåller sig till varandra. Känner inte att jag förstår vilken del av stapeln jag befinner mig i nu. Och förklara den är nog inte rätt tidpunkt i ilvet. Men den fanns tillgänglig och har något att säga eller??

Den här personlighetstaxonomin[1] skapades av Jerry Wiggins (kallas även för Leary-cirkeln) för att mäta traits i en cirkeltaxonomi och bygger på mellanmänskliga relationerCirkumplextaxonomi av personligheter



Bild:Cirkeltaxonomin.jpg



http://psykologi.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=42451d94-5958-4cfb-a39e-

b8f3d2b5355e&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup


klicka på denna länk o testa om du är inåt eller utåtriktad..........


Mackan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0