" Ars gratia artis "



Konst för konstens skull, kan man säga att jag tänker på efter att jag denna afton observerat ett matprogram med Gordon Ramsey den arga kocken från Skottland. Och obenhörligt tänker jag då var fantasin skenar på de tv-producerande individer som styr och ställer i dessa dagar. Det namn som först klingar är ju då från barndomstiden då man tillbringade de mörka kvällarna med Muppet Show och där den svenske kocken hade låda, hysk ku burt du burt bla bla bla. För att övergå från den nakna kocken till idag den arga kocken som med sina matprogram nog förgyller tillvaron för många personer, även jag till viss del. Kan ju finna en hel del fina matrecept hos denne herr men varför ha de namnet på serien den arga kocken? Finns det inte nog med elände för att ha de klingande namnet?! Tror inte det blir några fler tittare bara för man är arg. Fast och andra sidan kan man verkligen undra vad vissa serier gör på tv`n i dessa dagar! För nu är ju även den arga snickaren på väg in i tv-rutorna så håll i er. Vad vill jag säga med detta då ja skulle nog vilja se mer av Svensson och inte bara kändiskockar och snickare utan Svensson för vi har så mycket individer som kan och bör få chansen till att visa upp sina kvaliteer och sprida sina kunskaper vidare. För kunskapen om ex palt och annan husmanskost tror jag kommer inom en snar framtid att försvinna då vi fördjupas av dessa arga kockar och andra som ger matlagningen ett ansikte. Vi har ju även Bengt med solens rike som går i tv1 eller 2 där han besöker Italien o dess landsbygd, visst intressant men kanske man skulle göra ett liknande i Sverige, fara runt till byarna där gummorna än idag samlas i bagarstugorna och bakar detta underbara ljusungsbröd som kan prydas av en sur fisk exempelvis. För nog är det fler än mig som skulle vilja lära sig konsten av de gamla innan de dör ut många recept som i dessa dagar ger aromen i gommen ett namn?!

Jaa jag hade inte annat i huvudet denna afton så ni får hålla tillgodo med detta inlägg. I morgon blir det andra bullar än detta:)

Väl mött

  

Mackan

Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

haha ! Mackan! Du är ju underbar! TAck!

massa kram!

2009-01-11 @ 22:42:34
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

men självklart!

2009-01-11 @ 23:03:11
URL: http://pyttis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0