" Credo ut intelligam " jag tror för att jag ska förstå...

Börjar att säga grattis på namnsdagen Gunnar och Gunder, varför säger jag det jo för det finns personer i min närhet som innehar dessa namn.

Empati blir det som avhandlas här denna morgon då jag inte känner att det blir bra till att gå in på Mr X`s sida av vissa orsaker och deltaga i den debatten.
Vad är då empati för mig jo det är min egen förmåga till att läsa in och förstå andra personers tankar och känslor och utifrån det emotionellt kunna visa till den personen att jag har den förförståelsen. Detta samspel följer mig hela tiden i vardagen, i relationer med vänner, familjen och till det motsatta könet. Tyvärr är det väl så idag att många säger sig inneha denna förmåga men tyvärr så brister det ofta i samspelet med en annan individ då ens ego träder in, även ens tidigare erfarenheter och ens sätt att visa sina känslor. Och vad beror detta på då ja kanske den inre stress man känner då livets cykel rullar allt snabbare och man vill vidare i livet utan att tänka en gång extra på vad ens handling kan ställa till med och empatin glömms kvar istället för att visa en viss sympati för att individen också ska kunna gå vidare. Ett exempel finns fler ex på kneget att försöka få en förförståelse för individens problem och i vilket känslomässigt tillstånd den indviden befinner sig i,och kanske som idag många gånger ge en hjälpande hand istället för annat som kan ges invärtes. Denna relation upplever jag varje dag på kneget och det borde ju även medföra att jag inte brister i detta i mitt sociala samspel, vilket jag tror nån kanske en dag fick för sig. Men sen det är ju även helt klart att alla dagar är inte desamma så visst vissa dagar skulle innebära att man förstår något sämre. Fast man försöker ju att alltid på kneget ha samma förhållningssätt och förförståelse till alla individer man möter för att förstå dess sätt att tänka och i vilket känslomässigt tillstånd de befinner sig i. Och sen så visst kan vara svårt om man själv inte är i känslomässig balans att förstå men samtidigt kan ju även det medföra att man förstår individen ännu bättre i just den situationen.

Snällheten är för mig inte ett sätt att göra sig oåtkomlig för mig är det lite mer av vilken människosyn man har och utifrån den aspekten lever och lär. Men visst finns en del i det du säger faktiskt det håller jag nog med om. För min egen del så är min snällhet ett sätt att ge ett gott bemötande och visa att så här vill även jag bli bemött. Tyvärr så är väl detta en liten brist i samhället då förförståelsen i just den snälla handlingen ofta uppfattas på ett fel sätt och ger individen en dänga tillbaka. Men som sagt vi har alla en syn på vad och hur en handling uppfattas utifrån livserfarenheter och människosyn, nu tror jag bestämt att intag av energi ligger på agendan för dagen. Sedan så blir det att återgå till kneget för att insupa det som just avhandlades dvs emaptiska förmångan i samspelet med en annan individ. Och Mr X hör gärna av dig i denna fråga. Sköt om er ni alla där ute i universum.......Väl mött i nästa inlägg.

 
 
Mackan

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Kikar tillbaks.

Ja det klart du kan låna listan, jag har ju själv snott den! :-)

2009-01-09 @ 13:53:04
URL: http://ellisbellis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0